Monday, October 3, 2011

Memberi kerja rumah untuk murid disleksia

Ramai di antara kita yang melakukan tergesa-gesa menulis kerja rumah di papan di saat-saat akhir pengajaran, dan kanak-kanak disleksia sering sampai ke rumah dengan nota yang tidak keruan dan tidak lengkap apa yang perlu dilakukan. Ibu bapa cuba untuk membantu, tetapi tidak dapat berfungsi dengan kerja rumah yang sepatutnya.
Menyalin kerja rumah dari papan masalah harian untuk kanak-kanak disleksia di sekolah, dan mimpi buruk yang biasa bagi ibu bapa. Bonny Rieger mencadangkan beberapa garis panduan guru untuk menjadikannya lebih mudah untuk kanak-kanak disleksia untuk pulang dengan nota yang tepat kerja rumah mereka:
• Letakkan tugasan harian di papan pagi. Sesetengah pelajar disleksia seolah-olah berfungsi dengan lebih baik pada waktu pagi. Mereka mungkin tidak mempunyai masalah menyalin dari papan apabila sekolah pertama bermula. (Terdapat juga mungkin kurang di papan pada awal hari ini.)
• Cuba kekalkan lembaga yang jelas dari beberapa hari kerja dan hanya melakukan satu hari pada satu-satu masa. Menyemakkan tambahan nampaknya sangat mengganggu dan mengecewakan. Ia adalah sukar untuk distinquish kerja Semalam, dari esok atau hari ini.
• Tinggalkan tugasan di papan untuk keseluruhan hari. Ini bukan sahaja menyediakan pelajar untuk hari tersebut, tetapi juga membolehkan masa yang mencukupi untuk menyalin dari papan. Pelajar disleksia seperti diberitahu lebih awal daripada masa kira-kira apa yang akan diharapkan daripada mereka. Ini akan menjadi cara terbaik untuk lelaki pelajar untuk mengetahui agenda hari.
• Tulis handwiting yang besar, jelas.
• Gunakan segi tugasan pendek dan sentiasa syarat-syarat yang sama.
Position • tugasan di tempat yang sama pada papan setiap hari. Ini akan membantu pelajar disleksia merasa yakin bahawa mereka menyalin perkara yang betul turun.
• Meminta untuk melihat semua helaian tugasan pelajar sebelum mereka meninggalkan untuk hari tersebut akan cara memeriksa untuk memastikan ia disalin betul. Pelajar boleh tarik tugasan dan meletakkan di atas meja mereka. Anda tidak akan meminta hanya pelajar disleksia untuk melakukan ini, tetapi pada masa yang sama anda akan dapat memeriksa kerja.
Bonny Rieger
November 02